Kurt Andersson

>>>Kurt Andersson
Kurt Andersson2020-11-21T19:18:28+01:00

Kurt Andersson – 40 år som instruktör 2016.

Kurt började rida när han gjorde värnplikten 1960-1961.

Han red på Enskede ridskola 1962-1963. Sedan blev det ett uppehåll när han gick på konstfack. Kurt återvände till Enskede 1968. Han red i klubben ”Mustangen”.

Kurt började som instruktör för allmänna lektioner 1976 i stenstallets ridhus. ”Det var bara att komma och rida om någon häst var ledig. Upp till 20 hästar i stenridhuset.”

Kurt tävlar i Örebro, Msv klass på Prima Vista (Pelle).

Kurt har ett innehållsrikt CV:

Tävlat i fälttävlan, som innehåller både dressyr, hoppning och terrängritt, upp till näst högsta klassen, MsvA.

Har deltagit i föregångaren till svenskt lag-SM i fälttävlan.

Hoppdomare. Överdomare i hoppning och dressyr. Överdomare i fälttävlan. Banbyggare upp till 145 cm och utbildare av banbyggare.

Funktionär vid Ryttar-VM i Stockholm 1986-1990. Steward vid banhoppningen på Ryttarstadion.

Manager för fälttävlans terrängritt på Gärdet. 35 hinder på 7 kilometersbana. Ansvarig för bl.a. hinderdomare och andra funktionärer som arbetade med banan.

Svenska Ridsportförbundets observatör vid världens största fälttävlan i Badminton/England 1989.

Medlem av Svenska Ridsportförbundets Fälttävlanskommitté i ca åtta år.

I många år var Kurt medlem av Stockholms Läns Ridsportförbunds tävlingskommitté och utbildare för Stockholms ridklubbar i hur man arrangerar tävlingar/interntävlingar.

Lärare för ridsport vid Kärrtorps gymnasium. Kända elever är Linda Heed, landslagsryttare och TV-kommentator, och vår ”egen” Camilla Holm.

I Södra ridsällskapet och Enskede ridsällskap har Kurt varit medlem, tävlingsledare, klubbmästare, ordförande i ERS och Gnägget -redaktör.

Kurt blev den första klubbmästaren i dressyr efter namnbytet från Södra ridsällskapet till Enskede Ridsällskap 1976.

Kurts pass vid Stockholms-VM i fälttävlan i 1990.

Övrigt: Kurt har haft 4 egna hästar: Prissmis, Titus, ”Pelle” Prima Vista – son till Prissmis och Cawat, som är 26 år nu.

Vid tangenterna: Inger Cedborg