Karin Osbeck

>>>Karin Osbeck
Karin Osbeck2020-11-21T19:18:28+01:00

Karin Osbeck har varit instruktör i 30 år

Dione, Karin och Chippen.

Karin började rida 1969, då hon var 7 år. Då kostade det ca 10 kronor per timme. – ”Man red på filtsadlar utan stigbyglar då. Man fick bra balans till slut.”

Karin red och hoppade mycket för Martin Netterberg när hon var tonåring. Martin var mycket mån om alla som tävlade. Han lastade hästbilen full med hästar och åkte med till tävlingarna. – ”Det var jätteroligt. Vi var ett härligt gäng.”

Karin hoppade senare för Hubert Doria.

Karin har varit skötare åt hästarna Salla och Helo. – ”Det var bara en skötare per häst och ville man bli skötare fick man vara i stallet och hjälpa till och visa intresse.”

Karin var i stallet så ofta som möjligt och började hålla lektioner för 30 år sedan. Karins karriär som ridlärare/instruktör började med ”Knatteridning”. En period var knattarna en grupp med pappor som var nybörjare och kallade sig för ”Jättarna”. Efter ett par år gick Karin en ridlärarutbildning.

Numera håller Karin lektioner både för seniorer och juniorer.

Karin och Pablo.

Karin har tävlat mycket på ridskolans hästar och har vunnit ridinstruktörsmästerskapen vid flera tillfällen.

När hon tävlade mycket tränade hon för Lillis (Lillemor Borko).

Övrigt:

Karin har varit med i Ungdomssektionen USEK, som suppleant, kassör och var dess ordförande i 10 år.

Hon har varit ansvarig för tävlingscaféet under flera år och hjälper ryttarklubben på olika sätt.

Karin har skrivit kåserier i klubbtidningen Gnägget i flera år under pseudonymen ”Benjamin”. Benjamin hade en ängel som symbol.

Vid tangenterna: Inger Cedborg