Gnäggets historia

>>>Gnäggets historia
Gnäggets historia2020-11-25T17:57:47+01:00

Gnäggets historia

1945 startar Hans Georg Netterberg och hans kollega från Livdragonerna, Svante Sellberg, Enskede Ridskola.

1946 Södra Ridsällskapet, SRS, ryttarklubben bildas.
Södra Ridsällskapet, som klubben ursprungligen hette, bildades 11 november 1946 på ett möte på restaurang Galgfågeln i Hammarby. Redan från starten ingick en olycksfallsförsäkring i medlemskapet.

1951 Föreningsbladet ”Gnägget” föds. Lennart Sundqvist hittade på namnet, som antogs efter en omröstning. Redaktörer var Dorothea ”Blomman” Blumenthal och Solveig Larsson. Gnägget var till att börja med ett litet enkelt blad som spritstencilerades och innehöll teckningar, reportage, tävlingsresultat, frågespalt, korsord och blandad information.

1953 Solveig Larsson ritar hästsymbolen till föreningsbladet Gnägget.

2006 Sista pappersnumret av Gnägget gavs ut till sommaren 2006 då ERS firade 60-årsjubileum.

Föreningen får en hemsida

1999 Maria Westh gjorde ridsällskapets första hemsida. Hon lade bland annat in Hästar vi minns, Enskede gårds historia, äldre tävlingsresultat och information om ridskolan och hästarna.

2002 – 2016 Ragni Wannag tog över som webbmaster. Hon gjorde om layouten och var mycket snabb med nyheter. Sidan innehöll nu alla Marias äldre delar och nu lades nyheter, information och
tävlingsresultat in med uppgradering varje vecka. Under 2016 moderniserades hemsidan och flera olika personer lägger nu ut nyheter där.

Text och bild: Inger Cedborg